Laikmetīgās mākslas rezidence ar Gundegu Eveloni Rīgas Bolderājas Jaunajā pamatskolā - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon
Category image
Reģionālā attīstība un kultūra

Laikmetīgās mākslas rezidence ar Gundegu Eveloni Rīgas Bolderājas Jaunajā pamatskolā

Biedrība „Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs” kopā ar partneri no Norvēģijas – „TENTHAUS” līdz 2024. gada 30. aprīlim īstenoja projektu „Mākslinieks ir klātesošs – laikmetīgās mākslas rezidences skolās.” Otrais projekta pieredzes stāsts:

“Projekta ietvaros septiņi latviešu mākslinieki viesojās sešās skolās visā Latvijā, kur notika mākslas rezidences kopā ar skolēniem. Lasi un iepazīsties, kā gāja Gundegai Evelonei Bolderājā un Daugavgrīvā!

Foto: Lita Millere

Kas? Māksliniece Gundega Evelone un 8. klases skolēni

Kad? No februāra līdz maijam (2023), četrus mēnešus

Kur? Bolderājas jaunajā pamatskolā, tiekoties gan skolā, gan mākslinieces Gundegas Evelones darbnīcā mājās

Citi iesaistītie? Dizaina un tehnoloģiju skolotāja Lolita Maderniece un mākslas mediatore Lana Zujeva


Video atskats uz rezidencē paveikto (latviešu valodā ar subtitriem angļu valodā):

Taku karte jauniešu pasaulē

Pusaudzība ir pavisam īpašs laiks. Tev uznāk nepārvarama vēlme pārvietoties arvien tālāk no sev pazīstamā starta punkta. Tu aizrautīgi atklāj jaunas vietas un kopā ar draugiem piešķir tām īpašu nozīmi. Reizēm svaigu iespaidu pārbagātībā gadās aizmirst jau kopš bērnības zināmos maršrutus, un tas rada apjukumu. Kompānijā ar tiem, kas tevi šobrīd saprot vislabāk – citiem vienaudžiem, klīstot pa savu apkaimi/rajonu/teritoriju, tu piedzīvo pirmās satikšanās gan ar vismīļākajiem, gan ar visriebīgākajiem, un dīvainā veidā šī lokālā karte tavā atmiņā iezīmēsies daudz paliekošāk nekā visi nākotnes, jau pieaugušā cilvēka ceļojumi. Māksliniece Gundega Evelone izvēlējās rezidēt Bolderājas Jaunajā pamatskolā divu iemeslu pēc.

Pirmkārt: šī ir ļoti interesanta robežzona starp pilsētu un dabu – tepat blakus padomju daudzstāvu namu kvartāliem un senai koka apbūvei ir kāpas, Daugava, Buļļupe un pavisam netālu arī jūra. Bolderājas, lai arī pavisam oficiālas Rīgas daļas, ģeogrāfiskā nošķirtība no galvaspilsētas un tās senā ostas vēsture ar tirgotājiem, ločiem, kuģiniekiem, kontrabandistiem, lielrūpniekiem, avantūristiem un citiem piedzīvojumu meklētājiem veido īpatnēju, pašpietiekamu un arī skarbu vietējo kopienu. Tas saistīja Gundegu kā mākslinieci, kuru interesē dažādi sociāli formāti un neredzamas, bet jūtamas uzvedības, teritorijas robežas un to pārklāšanās.

Gundega Evelone ir starpdisciplināra māksliniece. Latvijas Mākslas akadēmijā ieguvusi maģistra grādu tēlniecībā, taču brīvi strādā dažādos mākslas medijos un tos apvieno pēc nepieciešamības, lai radītu pēc iespējas visaptverošāku, inscenētu realitāti, kas pilnīgāk iekļautu un ietekmētu skatītāju. Radošajā darbībā māksliniece virzās divos izteikti pretnostatāmos virzienos, gan pievēršoties cilvēkpētnieciskam virzienam dažādās sociālās un vēsturiskās situācijās, gan radot darbus, kuros strādā ar tādiem fundamentāliem jēdzieniem, kā “telpa”, “matērija”, “esamība–neesamība”.

Otrkārt: Gundega pati pirms dažiem gadiem ir apmetusies netālajā Daugavgrīvā, kur attīsta savu Dīvainās Mākslas Centru. Ceļš līdz Bolderājas Jaunajai pamatskolai ir tikai piecpadsmit minūšu ilgs, un ir pašsaprotami ļauties tik lieliskai apstākļu sakritībai.

Rezidences norise

Pirmā tikšanās ar Bolderājas Jaunās pamatskolas astotās klases jauniešiem notiek februāra beigās dizaina un tehnoloģiju skolotājas Lolitas Madernieces pavadībā. Šajā reizē Gundega tikai iepazīstas ar saviem topošajiem darba kolēģiem-pusaudžiem, sajūt viņu noskaņojumu un intereses, lai pēc tam izstrādātu kopīgā projekta piedāvājumu. Tiek nolemts sadarboties ar tiem skolēniem, kurus pašus interesē radoša darbība, un skolotāja Lolita, pazīstot savu audzināmo grupu vislabāk, atlasa astoņu jauniešu darba grupu. Tad, lai pamazām rosinātu skolēnus domāt mākslas kategorijās, Gundega kopā ar viņiem un mediatori Lanu apmeklē jauniešiem veltīto un publikas novērtēto izstādi “Snīkeri: eko x ego” Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā.

Lolita Maderniece par dalību “Mākslinieks ir klātesošs” projektā saka: “Mācību process var notikt ne tikai skolā. Skolēni caur šo redz, ka vajag ideju, tad skici, un tad pamazām, pamazām aizejam līdz rezultātam.”

Gundega nolemj veidot mākslas darbu, kas veltīts Bolderājas/Daugavgrīvas apkārtnei, jo jau no pirmās tikšanās top skaidrs, cik ļoti jaunieši identificējas ar šo savu dzīvesvietu. Mākslinieci interesē, kā viņi paši to redz un kā piešķirt nozīmi pusaudžu pasaules skatījumam – kas jaunam cilvēkam 14–15 gadu vecumā šķiet īpaši vērtīgs un izceļams. Desmit tikšanās reižu laikā viņi secīgi, soli pa solim būvē mākslas darbu. Sākotnēji ir sarunas, tad skices, tad praktiskā darbība. Pusaudži izvēlas sev nozīmīgākos Bolderājas punktus, un ved Gundegu ekspedīcijā – tā ir gan pati skola, gan patilte, gan mežs. Nonākot tur, viņi stāsta citiem, kāpēc šī vieta ir īpaša.

Foto: Lita Millere

Daudzu iemīļotās teritorijas saskan. Pēc tam Gundega izvirza nākamo uzdevumu – ko jūs gribētu pateikt nākotnes skolēniem? Kādu ziņu nodot, un kā lai tie, kas dzīvotu pēc simt un daudz vairāk gadiem to spētu saprast? Iespējams, ka tad vairs neeksistēs mums zināmas valodas un tehnoloģijas.

Ņemot par piemēru Senās Ēģiptes hieroglifus, skolēni izstrādā universāli saprotamu piktogrammu kodu, kurā šifrē sev šobrīd svarīgākās vērtības – zīmes par ģimeni, izklaidi, draugiem un plašākām pasaules norisēm. Iestājoties siltākam pavasarim, “Mākslinieks ir klātesošs” Bolderājas komanda dodas strādāt ārpus skolas – uz Dīvainā Mākslas Centra pagalmu Daugavgrīvā, kur pašu izveidotās formās lej betona blokus – laika zoba izturīgus ziņojumus nākamajām paaudzēm. Tie vēlāk tiek izstādīti “Mākslinieks ir klātesošs” izstādē festivālā Survival Kit 14, bet pēc tā beigām novietoti katra skolnieka izvēlētajā punktā Bolderājā.

Foto: Lita Millere un Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs

Visā “Mākslinieks ir klātesošs” Bolderājas rezidences laikā notiekošajā aktīvi piedalās arī Latvijas Laikmetīgā mākslas centra mākslas mediatore Lana Zujeva. Viņa kļūst par aktīvu un līdzvērtīgu radošā procesa virzītāju. Lana iesaistās praktiskajās darba sesijās, skaidrojot, ierādot un veltot papildu uzmanību jauniešiem, kad Gundega ir aizņemta darbā. Mediatore fiksē notiekošo un veic aptaujas, lai saprastu skolēnu noskaņojumu un ko nepieciešams uzlabot. Tāpat Lana tulko notiekošo un iesaista skolnieku no Ukrainas. Viņa uzņemas starpnieka lomu saziņā starp skolas institūciju, kurā valda sava iekšējā kārtība, Latvijas Laikmetīgo mākslas centru ar tā norādēm precīzai projekta prasību izpildei un pašu mākslinieci. Līdz ar to Gundega var pilnībā nodoties tieši radošajai, mākslinieciskajai sadarbībai ar jauniešiem.

Paralēli sarunām un darbam Bolderājā, Gundega pati piedalās norvēģu mākslinieku grupas Tenthaus vadītās Zoom atbalsta sesijās. Tenthaus ir mākslinieku kolektīvs, kas jau vairāk nekā desmit gadu vadījis līdzīga tipa mākslinieku rezidences dažādās Norvēģijas skolās. Sadarbībā ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru norvēģu kolēģi dalās pieredzē un iesaka dažādus darba modeļus. Lai arī izglītības sistēmas Latvijā un Norvēģijā atšķiras, mākslinieka ietekme uz skolēniem ir universāli līdzīga. Tas ir kas jauns un neparasts skolas sistēmā, un bērni un jaunieši, klātesot ienācējam no malas, iepazīst pavisam citādu, radošā darbā balstītu domāšanas veidu.

Pagrieziena punkts

Iesaistītie Bolderājas Jaunās pamatskolas jaunieši sākotnēji bijuši nedaudz skeptiski noskaņoti par “Mākslinieks ir klātesošs” projektu, jo ar ko tādu saskārās pirmo reizi un nav sapratuši notiekošā motīvus. Taču pamazām, skolotājai Lolitai iekļaujot “Mākslinieks ir klātesošs” mācību programmā un kopā ar Gundegu attīstot “Bolderājas hieroglifu” ideju, skolēni kļūst arvien ieinteresētāki un aizraujas. Pagrieziena punkts, šķiet, ir kopīga došanās ekspedīcijā, jo te jauniešiem pašiem ir iespēja vadīt procesu. Savukārt praktiskais darbs, veidojot betona formas, jau ir īsts piedzīvojums.

Foto: Lita Millere

Augusta vidū Bolderājas skolēnu grupas kodols – Amēlija, Samanta un Emīlija – kopā ar Gundegu dodas uz Latvijas Laikmetīgās mākslas centra rīkoto “Mākslinieks ir klātesošs” laikmetīgās mākslas nometni Valmierā. Piesātinātu piecu dienu laikā, kurā iespējams piedzīvot īstu jauniešu vasaras nometnes atmosfēru, meitenes rada mākslas darba “Bolderājas hieroglifi” otru daļu – trīsdesmit kvadrātmetru plašu Bolderājas un Daugavgrīvas karti. Tās sauszemes kontūras (jo šīs Rīgas apkaimes apņem ūdens) ir izgrieztas no plāna saplākšņa. Komanda, kurā iesaistās arī meitenes no citām skolām, pamazām Google Maps topogrāfisko informāciju no nelielajiem telefona ekrāniem pārnes daudz plašākos mērogos uz grīdas izliktā kartē. Katrai kartes teritorijai tiek atrastas citas, daudz simboliskākas krāsas, kā arī radīti jauni apzīmējumi. Kartēšanas beigās meitenes Bolderājā un Daugavgrīvā iezīmē un apraksta pārējo grupas biedru un sev personīgi svarīgās vietas.

Rezultātā tapušie darbi, kas bija redzami festivālā Survival Kit 14

Septembra sākumā notiek “Mākslinieks ir klātesošs” izstādes uzbūve Vidzemes tirgū – iepretim vēsturiskajam piena un gaļas paviljonam. Atšķirībā no pārējo mākslinieku un jauniešu darbiem, “Bolderājas hieroglifi” nav meklējami mazajos kioskos, bet gan atrodas to priekšā. Uz speciāli būvētām platformām Gundega pamazām saliek un pieskrūvē Bolderājas un Daugavgrīvas karti. Pēc tam viņa īstajos punktos saveļ betona blokus ar zīmēm. Neplānoti šī karte-instalācija kļūst par izstādes apmeklētāju pulcēšanās un sarunu vietu, jo no tās brīnišķīgi pārskatāmi visi pārējie “Mākslinieks ir klātesošs” darbi.

Pēc pusgada kopīgas darbošanās, kuras laikā notikusi gan uzmanīgā iepazīšanās, gan ekspedīcija, tad strauja, praktiska darbība Rīgā un Valmierā un atkal draudzīga tikšanās Survival Kit 14 Vidzemes tirgus pagalmā, ir tapusi instalācija “Bolderājas hieroglifi”. Lūk, kas bija rakstīts blakus astoņu ar pus reiz trīs ar pus metru lielajai Bolderājas un Daugavgrīvas kartei ar betonā ielietajiem ziņojumiem nākotnei:

“Bolderājas hieroglifi”, 2023

Topogrāfiska instalācija

Betons, finieris, krāsa

Darbā “Bolderājas hieroglifi” šīs apkaimes jaunieši veidojuši vēstījumu par savu tagadni un ziņojumu nākotnei. Ar savdabīgu slavu apveltītā Bolderāja un tai blakus esošā Daugavgrīva, lai arī nomale, ir mājvieta vairāk nekā divdesmit tūkstošiem cilvēku. Tostarp vairākiem tūkstošiem pusaudžu, kuru dumpīgajos prātos iezīmējas pavisam cita karte nekā tā – topogrāfiski precīzā no Google Maps. Eksistē nekur oficiāli nemarķētas vietas, kur vislabāk iet uz randiņiem, un teritorijas, kurās labāk neieklīst. Ir punkti, kuros satikties ar draugiem, vai arī slēptuves, kur aizbēgt no visiem pārējiem. Šī tīneidžeru apkaimes ģeogrāfija pavisam noteikti ir konstruēta citādāk, nekā to redzam mēs, pieaugušie, un īpaši svarīgo, kultūrvēsturisko objektu atzīmes te būtu jāpārbīda pavisam citos izvietojumos. Bolderājas pusaudži ir izveidojuši paši savu karti – nosacītāku, ar pašu pieņemtiem topogrāfijas apzīmējumiem un savai patikšanai atbilstošiem mērogiem. Savām vismīļākajām vietām viņi radījuši īpašus, nelielus, bet izturīgus betona pieminekļus ar simboliskām, universālām zīmēm, ko atšifrēt jau tālas nākotnes jauniešiem – tad, kad mums pazīstamo Bolderāju un Daugavgrīvu jau būs aizskalojusi tepat blakus esošā jūra.

Gundegas Evelones atziņas


Turpinājums sekos.. (ar stāstiem par katru no 6 rezidencēm).

Visi stāsti par 6 rezidencēm pieejami šeit:

  1. Laikmetīgās mākslas rezidence ar Kristīni Brīniņu Liepājas Katoļu pamatskolā https://eeagrants.lv/2024/05/17/llmc-projekta-stasts-1/
  2. (esošais) Laikmetīgās mākslas rezidence ar Gundegu Eveloni Rīgas Bolderājas Jaunajā pamatskolā https://eeagrants.lv/2024/05/22/llmc-projekta-stasts-2/
  3. Laikmetīgās mākslas rezidence ar Andu Lāci Antūžu pamatskolā https://eeagrants.lv/2024/05/24/llmc-projekta-stasts-3/
  4. Laikmetīgās mākslas rezidence ar Viku Ekstu Aglonas vidusskolā https://eeagrants.lv/2024/05/24/llmc-projekta-stasts-4/
  5. Laikmetīgās mākslas rezidence ar Maksimu Šenteļevu un Artūru Punti Strenču pamatskolā https://eeagrants.lv/2024/05/27/llmc-projekta-stasts-5/
  6. Laikmetīgās mākslas rezidence ar Evu Vēveri Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā https://eeagrants.lv/2024/05/28/llmc-projekta-stasts-6/

Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!