Projektā “Valmieras multimediju festivāla mākslas un izglītības programma jauniešiem” paveiktais - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon
Category image
Reģionālā attīstība un kultūra

Projektā “Valmieras multimediju festivāla mākslas un izglītības programma jauniešiem” paveiktais

Valmieras novada pašvaldība sadarbībā ar projekta partneri no Latvijas – SIA “Story Hub” un partneri no Norvēģijas – nevalstisko organizāciju “Culture Break Borders” („Kultur Bryter Grenser”) no 2022. gada 1. novembra līdz 2024. gada 30. martam īstenoja projektu “Valmieras multimediju festivāla mākslas un izglītības programma jauniešiem”. Projekta stāsts:

            “Projekts apvienoja desmit profesionālus dažādu žanru māksliniekus no Latvijas (Arta Jēkabsone, Roberts Rubīns, Toms Burāns, Rihards Vītols un Līga Spunde) un Norvēģijas (Frode Barth, Veronica Lund, Kristian Dahl, Leif Johansen un Elisabeth Nesheim), kā arī 14 jauniešus no Latvijas un Norvēģijas, kas kā līdzautori strādāja kopā ar profesionāliem māksliniekiem. 

Foto: Anna Endija Ansone

            Projekta noslēgumā tika radīti pieci multimediju jaundarbi dažādos žanros – skaņas un gaismas instalācijas ārtelpās un iekštelpās, interaktīvas instalācijas, kā arī multimediju kolāžas. Tāpat projekta gaitā tika izstrādāta digitāla platforma, kurā interaktīvā veidā iespējams iepazīties ar jaunradītajiem darbiem, kā arī uzzināt vairāk par darbu tapšanu iepazīstoties ar video intervijām. Platforma papildināta arī ar metodoloģisko materiālu, kurā iekļautas sarunu tēmas un uzdevumi darbam ar skolēniem, lai pārrunātu tādus jautājumus kā radošums, tehnoloģiju iesaiste mākslas darbu izstrādē, u.c.

Daļa no radītajiem darbiem (foto: Anna Endija Ansone)

1. Auditorijas izpēte

Viens no būtiskiem projekta mērķiem bija tādu multimediju darbu izstrāde, kas ne tikai veicinātu mākslinieku sadarbību, attīstītu viņu profesionālās prasmes, bet galvenais – uzrunātu definēto projekta mērķauditoriju – jauniešus vecumā no 15 līdz 18 gadiem, kas ir viena no izaicinošākajām grupām laikmetīgajā kultūrā, jo ierasti laikmetīgās kultūras saturs šai mērķa grupai, īpaši reģionos, netiek nodrošināts.

Ieskats darbnīcā ar mērķauditorijas pārstāvjiem (foto: Marta Kontiņa)

Projekta pirmajā fāzē tika organizētas darbnīcas ar mērķauditorijas pārstāvjiem, lai definētu viņiem aktuālas tēmas, par kurām būtu interese iepazīt multimediju saturu. Darbnīcas rezultātā iezīmējās vairāki virzieni – dabas aizsardzība, mentālā veselība, radošā brīvība un pašizpausme, u.c. Tāpat mērķauditorija atzina, ka multimediju saturs ir saitošs, jo ļauj tuvāk iepazīt tehnoloģijas un attīstīta radošumu, kas piesaista jauniešu interesi un uzmanību neatkarīgi no mākslas darbā atklātās tēmas. Šis bija nozīmīgs starta punkts, jo, atskatoties projekta attīstības griezumā, faktiski visi multimediju darbi, kas tapa projekta rezultātā, arī runāja par šīm tēmām.

2. Nozīmīgā vasaras darbnīca

Nozīmīgākais posms multimediju darbu izstrādē bija organizētā darbnīca – laboratorija 2023. gada augustā, kad Valmierā satikās visi mākslinieki un jaunieši, kuri bija iesaistīti darbu izstrādē. Šīs nedēļas laikā autoru grupas strādāja gan pie norišu vietu atlases, gan attīstīja darbu prototipus un tos testēja.

Ieskats darbnīcā – laboratorijā (foto: Anna Endija Ansone)

Šis bija viennozīmīgi vērtīgs posms katram dalībniekam arī individuāli, jo daudziem tā bija pirmā pieredze sadarbībā ar citas valsts pārstāvjiem. Arī profesionālajiem māksliniekiem, kuri ierasti strādājuši vieni, tā bija jauna pieredze – veidot multimediju darbus komandās. Ja sākumā sastapāmies arī ar izaicinājumiem, kurus rada dažādo kultūru pieredze, tad procesā dalībnieki ieraudzīja šīs sadarbības vērtību – gan jaunu prasmju apguvi, piemēram, skulptoram/gleznotājam bija iespēja apgūt audio un gaismu tehnoloģijas vai mūziķiem attīstīt vizuālo domāšanu. Tāpat, kā atzina projekta dalībnieki, šis process atklāja jaunus apvāršņus viņu domāšanas veidā par iespējām mākslā.

Video no darbnīcas, sarunas ar dalībniekiem (ar subtitriem latviešu un angļu valodā)

3. Mākslas un izglītības programmas jauniešiem īstenošana Valmieras Starptautiskajā multimediju festivālā

Projekta kulminācija notika no 2024. gada 26. februāra līdz 3. martam, kad norisinājās Valmieras Starptautiskais multimediju festivāls, kura ietvaros tika īstenota arī Mākslas un izglītības programma jauniešiem. Apmācītu gidu pavadībā, kuri arī bija mērķauditorijas pārstāvji, festivālu apmeklēja klases no dažādām reģiona skolām un Rīgas, kā arī jaunieši iepazina multimediju darbus kopā ar draugiem un savām ģimenēm. Tikai šī programmas daļa vien kopumā sasniedza 2367 cilvēku auditoriju, kas apliecina šādas laikmetīgās kultūras formas nepieciešamību reģionos.

Ieskats festivālā eksponētajos darbos (foto: Anna Endija Ansone)

Video no festivāla mākslas un izglītības programmas jauniešiem atklāšanas un projekta ietvaros radītajos darbos

4. Digitālās platformas izstrāde

Īsi pēc festivāla tika atklāta arī izglītojoša digitālā platforma (https://www.vsmf.lv/edu/), kurā ir iespējams iepazīties ar visiem izstrādātajiem multimediju darbiem interaktīvā formā 3D vidē. Digitālā platforma tika veidota tā, lai radītu nevis festivāla norises atspoguļojumu, bet neatkarīgu digitālu pieredzi, tādejādi atklājot vēl vienu veidu, kā šos darbus iespējams pieredzēt. Papildus multimediju darbiem platforma papildināta ar video sarunām ar māksliniekiem, kā arī izglītojošiem materiāliem – diskusiju tematiem un uzdevumiem, lai veicinātu šī satura integrāciju mācību saturā. Lai veicinātu interesi par platformu, 2024. gada martā tika organizēta tiešsaistes darbnīca skolotājiem, kurā projekta veidotāji iepazīstināja viņus ar platformas uzbūvi un iekļautajiem materiāliem.

Ekrānšāviņi no platformas

Atziņas projekta noslēgumā

Auditorija vecumā no 15 – 18 gadiem prasa specifisku pieeju. Sadarbības metodēm, kā šo auditoriju uzrunāt un iesaistīt, ir jābūt ļoti pārdomātām. Svarīgi viņus uzrunāt kā līdzvērtīgus partnerus, izvairīties no skolotājs-skolēns vai profesionālis-iesācējs lomām. Jaunieši nav tā auditorija, kas uzreiz piedāvās savas idejas un risinājumus, bet sarunu un kopīgu aktivitāšu laikā iespējams iepazīt un atvērt jauniešu radošumu – soli pa solim dzimst jaunas idejas, nestandarta risinājumi un pieejas. Ja jauniešu piedāvātais tiek sadzirdēts, uzklausīts un ņemts vērā, tas dod labu pamatu tālākai sadarbībai, kad viņi daudz aktīvāk un mērķtiecīgāk iesaistās jebkurā aktivitātē. Neatkarīgi no vecuma tas prasa laiku, uzmanību un pacietību, ko steidzīgajai pieaugušo pasaulei ne vienmēr ir laika pilnvērtīgi veltīt jauniešiem. Tieši procesam veltītais laiks ir lielākā vērtība šādos sadarbības projektos.

Šī konkrētā projekta kontekstā starpdisciplinārā pieredze bija liels ieguvums gan profesionāļiem, gan jauniešiem. Dažādi mākslas žanri skolā parasti tiek apgūti atsevišķi, tāpēc praksē ieraudzīt tehnoloģiju un mākslas mijiedarbību, kā arī dažādu žanru saplūšanu, gan projekta dalībniekiem, gan auditorijai bija kas jauns. Prieks, ka projektā iesaistītie profesionālie mākslinieki atraduši kopīgas mākslinieciskās intereses arī ārpus projekta un šobrīd strādā jau pie nākotnes ieceru realizācijas.”


Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!