Stūrēt, gāzēt, bremzēt - ar šoferi 900 km attālumā - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon
Category image
Bizness un inovācijas

Stūrēt, gāzēt, bremzēt – ar šoferi 900 km attālumā

Attālināts darbs, mācības vai iepirkšanās – ir lielumi, kas pēdējos gados ir ienākuši daudzu cilvēku ikdienā, mūs vairs nepārsteidz un, izskatās, ka ir uz palikšanu. Bet, vai zinājāt, ka arī auto vadīšana var notikt arī attālināti,  šoferim no mašīnas atrodoties 900 km attālumā? Izrādās, tas ir iespējams. Šī tehnoloģiski inovatīvā ideja dzimusi tepat Latvijā, savukārt stiprināta Norvēģijā.

Latvijas jaunuzņēmuma getUgo komanda ir izstrādājusi viedo auto ar Latvijā radītu tālvadības sistēmu. Meklējot sadarbības partnerus, lai savu ideju pietuvinātu reālai dzīvei, uzņēmums izpētīja Norvēģijas Finanšu instrumenta piedāvātās iespējas, izveidoja sadarbības projektu un laikā  no 2022. gada marta līdz 2023. gada februārim kopā ar projekta partneriem no Norvēģijas uzņēmumu Applied Autonomy un Herøya Industripark veiksmīgi īstenoja projektu Bezpilota pavadoņauto sistēma transporta maršrutēšanai industriālajos parkos. Projekta kopējās izmaksas bija gandrīz 130 tūkstošu eiro.

“Vislielākā mūsu izdošanās ir tā, ka mēs varējām vadīt auto 900 km attālumā no Rīgas. Tā ir tālākā distance, kuru mēs līdz šim esam mēģinājuši, un tas mums izdevās, strādājot ar 4G mobilajā tīklā ar 120 milisekunžu noilgumu,” stāsta Jānis Upmanis – getUgo vadītājs. Projekta laikā tika testēta gan transportlīdzekļa attālinātā, gan autonomā pārvietošanās,  kā arī tika veiktas vairākas demonstrācijas un drošības testi.

Ar šī projekta palīdzību getUgo bija iespēja auto tālvadības ideju aiznest no Powerpoint prezentācijas līdz īstam, reāli funkcionējošam industriālajam parkam, kam ikdienā nākas koordinēt un maršrutēt daudzus ienākošos transportus, taču pagaidām tas notiek tikai ar cilvēka palīdzību un līdzdalību. Tā kā cilvēka darbs paliek arvien dārgāks, šī tehnoloģija potenciāli var aizvietot esošo darbu veikšanas algoritmu. Tāpēc sadarbībā bija ieinteresēts arī Herøya Industripark, kas ir viens no lielākajiem industriālajiem parkiem Norvēģijā, kur ikdienā darbojas apmēram 80 uzņēmumu un strādā ap 2500 cilvēku.

“Kādu laiku atpakaļ mēs uzstādījām mērķi, ka mūsu industriālais parks nākotnē kļūs autonoms. Tagad mēs redzam, ka gan tehnoloģijas, gan cilvēki ir vairāk gatavi spert šo soli un pāriet  uz autonomiem risinājumiem. Šī ir aizraujoša nozare, kurā mēs vēlamies piedalīties,” saka Skjalg Aasland, Herøya Industripark biznesa attīstības vadītājs. Savukārt Tove Sørensen, kas ir Herøya Industripark projektu vadītājs, uzsver to, ka industriālais parks iegūst arvien vairāk un vairāk zināšanu, lai kļūtu autonoms savā darbībā.

Herøya Industripark galvenā iesaiste un uzdevumi projektā bija nodrošināt piekļuvi industriālajam parkam, lai testus un demonstrācijas var veikt tā iekšienē, kā arī konsultēt par industriālo parku biznesa pusi un šādas tehnoloģijas pielietojuma scenārijiem nākotnē.

Šī ir iespēja savu darbu efektivizēt ne tikai industriālajiem parkiem, bet pielietojums nākotnē var būt arī autonomajām mašīnām, piegāžu robotiem, zāles pļāvējiem, droniem, smagajām automašīnām. Lai šis process notiktu, ir vajadzīgs tikai internets, turklāt pietiek ar parastiem mobilo sakaru tīkliem. Savukārt šoferis tiek izņemts no transporta un ielikts ofisā pie stūres un monitoriem, kur vada mašīnu, kas var atrasties gan uz blakus ielas, gan otrā pasaules malā.

Tāpat jāatzīmē, ka projektā arī citi jomas profesionāļi ar interesi sekoja līdzi notiekošajam industriālajā parkā. Šī projekta rezultāts liecina, ka zinātniskā fantastika pamazām kļūst par mūsu ikdienu.

Publicitātes foto
Publicitātes foto

Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!