Liepājas Karosta top tīrāka no vēsturiskā piesārņojuma - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon

Liepājas Karosta top tīrāka no vēsturiskā piesārņojuma

Ar Norvēģijas finanšu instrumenta atbalstu notiek Liepājas Karostas kanāla attīrīšanas II kārtas īstenošana. Projektā tiek veikti piesārņoto nogulumu sanācijas darbi.

Karostas kanālam ir sena vēsture

Liepājas ostas Karostas kanāls ir mākslīgi izveidota būve, kas tika pabeigta 20.gadsimta sākumā un vairāk kā gadsimtu ir kalpojusi militārām vajadzībām.

Vairāk par Karostas kanāla vēsturi variet uzzināt šeit.

Padomju armijas mantojums

Padomju armija Karostas teritoriju atstāja tikai 1994.gadā, kad tika konstatēts arī nodarītais apjomīgais piesārņojums videi un Karosta kanāls kļuva par vienu no piesārņotākajām vietām Latvijā. Pamatojoties uz vēsturiskā piesārņojuma analīzi, secināts, ka Karostas kanālā esošais piesārņojums radies padomju armijas darbības rezultātā. Līdz ar PSRS izjukšanu un militāro spēku demobilizāciju 1994.gadā, nav iespējams piemērot likuma “Par piesārņojumu” principa normu “Piesārņotājs maksā”.

Pēc Otrā pasaules kara 50 gadus Karostas kanāla teritorija bija bijušās Padomju Savienības militāro jūras spēku slēgtā zona. Visu šo laiku Karostas kanāls tika ekspluatēts, neņemot vērā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi.

Piemēram, kanālā tika veikta kuģu degvielas neatbilstoša uzpilde un novadīti notekūdeņi, kuru piesārņojums ar smagajiem metāliem un naftas produktiem ievērojami pārsniedza jebkādas pieļaujamās normas. Neatbilstošas saimniekošanas rezultātā vidē nonāca toksiskais piesārņojums (naftas produkti un smagie metāli), kas ir akumulējies kanāla gultnes nogulumos, radot būtisku vides piesārņojumu un radot ekoloģiskus draudus Baltijas jūras videi.

Smagie metāli un naftas produkti – nopietns drauds videi un cilvēkiem

Lai arī ir pagājuši 30 gadi, kuru laikā ir veikti vairāki sanācijas pasākumi, vides piesārņojums nav izzudis, un ar tā sekām Karostas kanālā saskaras joprojām.

Piesārņojumu veido naftas produkti (t.sk. benzols, ksilols, ogļūdeņraži) un smagie metāli (dzīvsudrabs, arsēns, svins, cinks, varš, selēns, kadmijs), kas koncentrējušies kanāla dūņu un smilšu sanesumos. Tāpat arī pirms notekūdeņu attīrīšanas iekārtu izbūves kanālā novadīti neattīrīti komunālie notekūdeņi. Pirms projekta īstenošanas piesārņojuma līmenis vairākos rādītājos pārsniedza pieļaujamās normas, kā rezultātā kanāla ekosistēma ir degradēta, un tajā esošā flora un fauna ir ļoti trūcīga.

Sanācijas darbi kanālā ar Norvēģijas finanšu instrumenta atbalstu

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde (LSEZP) ir vēsturiski piesārņotās teritorijas valdītāja, kurai valsts ir nodevusi pārvaldībā Karostas kanālu ostas darbību nodrošināšanai. Kopš pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu otrās puses LSEZP ir veikusi gan pētījumus, gan kopā ar partneriem izstrādāja koncepciju un plānu piesārņotās vietas attīrīšanai.

Ar Norvēģijas finanšu instrumenta atbalstu notiek Liepājas Karostas kanāla attīrīšanas II kārtas īstenošana. Projektā tiek veikti piesārņoto nogulumu sanācijas darbi, ko ekskavē un novieto Karostas kanāla speciālā deponēšanas vietā 164 403 m3 apjomā.  Speciāli aprīkotā deponēšanas vieta videi drošā veidā ir izveidota 2001.gadā, lai tajā izvietotu visus Karostas piesārņotos nogulumus.

Sanācijas darbus šajā projektā vada K. Kaupužs no SIA “EKO OSTA”. Viņš stāsta, ka tiek veikta piesārņoto nogulumu ekskavācija ar ekskavatoru uz pontona kraujot nogulumus liellaivā un secīgi liellaivu pārvietojot pie deponēšanas vietas rievsienas, un nogulumus pārvietojot uz deponēšanas vietu ar krasta ekskavatoriem. Otrā metode, kas tiek izmantota  kanāla attīrīšanā, ir piesārņoto nogulumu sūkšana ar zemessūcēju un secīgu pārsūknēšanu uz deponēšanas vietu.

Nozīmīgs partneris LSEZP kanāla II kārtas attīrīšanā ir Norvēģijas Ūdens pētījumu institūts (turpmāk – NIVA), kas ir vadošais Norvēģijas jūras un saldūdeņu fundamentālo un lietišķo pētījumu institūts. NIVA kā partneris sniedz LSEZP vērtīgas zināšanas un  piemērus par līdzīgu objektu sanācijas darbu realizāciju Norvēģijā. Latvijas pusei NIVA sniedz zināšanas, lai sanācijas objektu uzturētu nākotnē.

Tīrāka vide liepājniekiem un Baltijas jūrai

Projekta īstenošanas rezultātā būtiski samazināsies piesārņotie nogulumi (grunts) Karostas kanālā, kas potenciāli var izplatīties jūras vidē ne tikai Liepājas ostas akvatorijā, bet arī Baltijas jūrā. Pēc projekta īstenošanas būtiski tiks samazināts piesārņojuma risks un tā negatīvā ietekme uz Liepājas pilsētas iedzīvotājiem.

Pēc sanācijas darbu pabeigšanas LSEZ būs aktuāla turpmākā Karostas kanāla nogulumu uzraudzība (monitorings) un sasniegto rezultātu ilgtspēja, t.sk. risināmie jautājumi par projekta izņemšanu no HELCOM “karsto punktu” (angļu val. – hot spot) saraksta un atbilstošs risinājums speciālās deponēšanas vietas galīgai noslēgšanai līdz 2035.gadam.

Vispārēja informācija par projektu

Projekta “Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla sanācijas darbi” mērķis ir samazināt Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu negatīvo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, vienlaicīgi samazinot negatīvo ietekmi uz Baltijas jūras ekoloģisko stāvokli.

Projekta īstenošanas periods ir no 2021.gada 1.augusta līdz 2023.gada 31.decembrim.

Projekta budžets: 5 117 647,05 EUR. Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums ir 4 350 000 EUR.

Strādājam kopā zaļai Eiropai!

Dalies ar šo rakstu
Share with instagram
Share with facebook
Share with whatsapp
Send e-mail
Copy to clipboard

Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!