Kā kultūru rada Norvēģijā? Pieredzes stāsts no "Ziedoņa klases" - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon
Category image
Reģionālā attīstība un kultūra

Kā kultūru rada Norvēģijā? Pieredzes stāsts no “Ziedoņa klases”

Nodibinājums „Imanta Ziedoņa fonds „Viegli”” kopā ar partneri no Norvēģijas – The Cultural Schoolbag Nordland, Nordland County Council līdz 2023. gada 1. jūnijam īsteno projektu „„Es, cilvēks, pasaulē” laikmetīga kultūras procesa veicināšanas instruments.”

Pirmais šī projekta pieredzes stāsts no projekta īstenotāja – nodibinājuma „Imanta Ziedoņa fonds „Viegli””:


“Līdz ar projekta ““Es, cilvēks, pasaulē” laikmetīga kultūras procesa veicināšanas instruments” uzsākšanu ne tikai strādājam ar bērniem un jauniešiem Latvijā un gatavojamies atklāt nākamos sienas gleznojumus, bet arī devāmies pieredzes apmaiņā uz Norvēģiju.

Septembra sākumā apciemojām projekta partnerus Nordland reģiona kultūras skolas somas (gluži kā programma “Latvijas skolas soma””) komandu. Turpmāk tēžveidīgi apkopoti jaunieguvumi un pārdomas par Norvēģijā piedzīvoto.

Interesanti fakti par Norvēģijas kultūras skolas somas programmu (Kultur, Miljø og Folkehelse Den kulturelle skolesekken i Nordlan):

► katrā reģionā ir sava Kultūras skolas somas komanda, kas sagatavo īpašu programmu skolēniem – divus līdz trīs kultūras notikumus mācību gadā;

► programma ir lielākais mākslinieku darba devējs kultūras jomā;

► programma nepielāgojas mācību saturam, taču ietver lielās mācību satura tēmas – vienlīdzība, demokrātija un citas;

► finansējums Kultūras skolas somai nāk no Nacionālās loterijas (kā Latvijā – Latvijas Loto izloze).

Dažas idejas un pārdomas darbam ar jauniešiem kultūrizglītībā:

► pieredzot literatūru, var arī dodot iespēju praktiski piedzīvot uzrakstīto – gatavot stāstos minētos ēdienus, pieredzēt tos darbus, ko darījuši cilvēki stāstā atainotajos laikos. Mūsdienīgi runāt par literatūru caur laika ritējumu un varoņu piedzīvojumiem;

► darba procesu veidot kā spēli – jo vairāk piedzīvo ar dažādām maņām, jo vairāk atceras;

► vēsturisku personu iespējams pieredzēt arī caur arhitektūru un interjeru. Izcils piemērs – Knuta Hamsuna centrs un tā dizains;

► kultūras institūcijas ir vērtīga vieta godīgām sarunām ar jauniešiem par kultūras vērtībām un notikumiem.

Interesanti fakti par Norvēģijas izglītības sistēmu:

► pamatskolas izglītība ilgst 10 klases, un skolas gaitas bērni uzsāk sešu gadu vecumā;

► vidējais skolēnu skaits norvēģu skolā ir ap 400;

► pirmā skolas diena šeit nav tādi svētki kā mums, un dāvināt dāvanas vai ziedus skolotājiem nav ierasta lieta;

► likums nosaka, ka, ja klasē ir vairāk nekā 20 skolēni, ar to jāstrādā diviem skolotājiem.

► lai arī Norvēģija asociējas ar labklājīgu valsti, kopš pavasara notiek skolotāju streiks, lai paaugstinātu atalgojumu. Arī skolotāju trūkums ir liela problēma.

Atziņas par Norvēģijas kultūras skolas somu:

► mākslinieki piesakās īpašā sistēmā, un tad komanda, kuras sastāvā ir Kultūras skolas somas pārstāvji, skolotāji un skolēni, tos izvērtē un izvēlas mācību gada programmai;

► katrā reģiona komandā katrs atbild par savu jomu – kultūras mantojumu, mūziku, literatūru, teātri un vizuālo mākslu;

► virtuālās realitātes tehnoloģijas izmantošana asociējas ar attīstītas valsts kultūras pieredzi, taču arī Norvēģijā tās izmantošana vēl tiek iepazīta;

► norvēģus patīkami pārsteidza Ziedoņa klases izbraukuma izlaušanās spēle. Tas patīkami ceļ pašapziņu un turpinās mūsu ceļu pasaulē!

Pārdomas par norvēģu mākslu, muzejiem un kultūru kopumā:

► Norvēģijā jau kopš 90. gadu sākuma ierasts mākslas objektus izvietot brīvdabā, tādejādi cilvēki, kas dodas piedzīvot dabu, piedzīvo arī mākslu un otrādi;

► jūnija sākumā Oslo atvērts jauns Nacionālais mākslas muzejs (Nasjonalmuseet) apvienota mākslas vēsture, konceptuālā un laikmetīgā māksla. Gandrīz katrā telpā iespējams darboties bērniem, kas šķiet ļoti loģiski un organiski;

► Deichman Bjørvika jeb Oslo bibliotēka 2021. gadā atzīta kā pasaules labākā publiskā bibliotēka. Veidota tā, lai būtu pieejama un atvērta visiem un mazinātu sociālo nevienlīdzību (pieejamas šujmašīnas, mūzikas ierakstu studijas, kinozāles, daudzveidīga bērnu zona un citas iespējas ikvienam).

Iespaidi par muzeju un mākslas pieredzi Oslo:

► novērojām, ka Edvarda Munka (Munchmuseet) muzeja ekspozīcija atkarīga no interpretācijas. Lai arī Edvarda Munka dzīve bijusi trauksmaina un nomācoša, mākslinieka muzejs iedvesmo un rada pozitīvas emocijas – interesanti, interaktīvi, izzinoši un jau atkal – ļoti padomāts par mazajiem muzeja apmeklētājiem;

► lai arī E. Munka muzeja krājums eksponēts aiz stikla, tas interpretēts un padarīts interaktīvs. Telpa veidota tā, it kā Munka kungs būtu jau pirms kāda laika izgājis no savas mājas un atnākušie var pasēdēt viņa istabās. Interaktīvie objekti ļauj darboties, klausīties, zīmēt iesaista un ieinteresē visus vecumus;

► privātā kolekcionāra Astrupa Fērnlija Modernās mākslas muzejā (Astrup Fearnley Museet) ne tikai redzama iespaidīga un pasaulīga pamatekspozīcija un mainīgas izstādes, bet arī katru svētdienu notiek darbnīcas ģimenēm. Laikmetīgās mākslas darbnīcu tēmas mainās katru mēnesi, un darbnīcas metodes ir citādas katru nedēļu.

Pieredzes apmaiņas brauciens īstenots fonda Viegli gaitas izglītībā Ziedoņa klase realizētā projekta “Es, cilvēks, pasaulē” laikmetīga kultūras procesa veicināšanas instruments ietvaros. Projekts realizēts ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014. – 2021. gada perioda programmas Vietējā attīstība, nabadzības mazināšana un kultūras sadarbība atklātā konkursā Atbalsts profesionālās mākslas un kultūras produktu radīšanai bērnu un jauniešu auditorijai gūto atbalstu.

Strādājam kopā zaļai, konkurētspējīgai un iekļaujošai Eiropai!”

Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!