Virtuālās realitātes izrāde “Īsumā par Visumu” - EEZ un Norvēģijas finanšu instrumenti
Visas
programmas
Program icon
Pētniecība
un izglītība
Program icon
Reģionālā attīstība un kultūra
Program icon
Starptautiskā policijas sadarbība
Program icon
Aktīvo iedzīvotāju fonds
Program icon
Korekcijas
dienesti
Program icon
Bizness un
inovācijas
Program icon
Klimats
un vide
Program icon
Sociālais dialogs-pienācīgs darbs
Program icon
Divpusējās sadarbības fonds
Program icon
Category image
Reģionālā attīstība un kultūra

Virtuālās realitātes izrāde “Īsumā par Visumu”

Programma Reģionālā Attīstība un Kultūra
Atlases veids Atklāts Konkurss
Konkursa nosaukums Atklātais konkurss “Atbalsts profesionālās mākslas un kultūras produktu radīšanai bērnu un jauniešu auditorijai”
Donorvalsts/starptautiskais projekta partneris Limited liability company (AS) "Stargate Media", Norvēģija (https://www.stargatemedia.no/)
Projekta nacionālais Nr. EEZ/2021/1/06
GrACE projekta Nr. LV-LOCALDEV-0009
Līguma Nr. 4.3.1-12-2
Līguma parakstīšanas datums 15.12.2021
Projekta nosaukums Virtuālās realitātes izrāde “Īsumā par Visumu”
Līdzfinansējuma saņēmējs SIA “Binoklis” (http://www.binoklis.eu/)
Projekta izmaksu attiecināmības sākums 15.12.2021
Projekta beigas 14.06.2023
Kopējās attiecināmās izmaksas 292 040.00€
Grantu finansējums 210 664.00€
Valsts līdzfinansējums 37 176.00€
Saņēmēja līdzfinansējums 44 200.00€
Projekta statuss Pabeigts
Projekta mērķis/sagaidāmais rezultāts Projekta mērķis ir izveidot un ierakstīt Virtualās Realitātes zinātnisko izrādi “Īsumā par Visumu”. Izrāde tiks izplatītā Latvijas skolās ar mobiliem VR briļļu komplektiem. Ideja ir atvasināta no bērnu izrādes “Īsumā par Visumu”, kuru 2016. gadā Jaunajā Rīgas Teātri uzveda viens no Binokļa izveidotājiem- Gatis Šmits. Šī izrāde bija ļoti veiksmīga un guva labas atsauksmes no skolēniem, vecākiem un skolotājiem. Gūtā pieredze šīs izrādes veidošanā kalpo par pamatu jauna satura un koncepta izveidei izmantojot VR tehnoloģiju iespējas. Izrāde sastāvēs no četrām 15-20 min. garām epizodēm, katra epizode tiks veltītā vienai zinātniskai tēmai. Izrādes satura izveidē tiks piesaistīti zinātnieki, skolotāji un mācību metodikas eksperti. Arī skolēniem būs iespēja iesaistīties šīs izrādes veidošanā mēģinājumu laikā. Lai pārliecinātos, ka iecerētais saturs atbilstu izglītības satura prasībām, tiks piesaistīti eksperti no “Skola 2030” organizācijas, šī organizācija palīdzēs ar informācijas izplatīšanu Latvijas skolās. Studijā tiks izveidotas četras dažādas dekorācijas un tiks demonstrētā mērķauditorijai (trīsdesmit skolēniem), pēc mēģinājumiem, izrāde tiks ierakstīta izmantojot stereoskopisku 360 grādu virtuālā realitātes tehnoloģiju. Izrādes pēcapstrādi veiks Norvēģu partneris Stargate Media, kas izrādei pievienos interaktīvos risinājumus, kas dos iespēju skatītājiem pašiem izpētīt un spēlēties ar 3D elementiem izrādes laikā. Gatavais produkts tiks izplatīts Latvijas kolās izmantojot VR briļļu komplektu. Interaktīvās izrādes vadītājs dos iespēju 30 skolēniem vienlaicīgi (vienas klases ietvaros) noskatīties izrādi un spēlēties ar tur iekļautajiem interaktīvajiem risinājumiem. Projekta partnerim Stargate Media ir ļoti liela loma veiksmīgā projekta realizācijā. Stargate Media ir viena no vadošajām kompānijām Norvēģija, kas specializējas virtuālās realitātes tehnoloģiskajos un radošajos risinājumos. Ar šāda partnera iesaisti mums ir iespēja izveidot augstvērtīgu un inovatīvu kultūras produktu, kas izklaidējoša veidā skolēniem pasniegts izglītojošu informāciju. “Īsumā par Visumu” dos iespēju skolēniem (9- 15 gadi) spert pirmos soļos virtuālās realitātes telpā. Izrāde ir veidota, lai popularizētu dabaszinātnes un pasniegtu izglītojošu saturu veidā, kas veicina fantāziju un iztēli. Kopā ar izrādi skolotājiem tiks piedāvāts ar metodoloģiskais materiāls, ko izmantot nodarbībās pēc izrādes. Projekta sagaidāmais rezultāts: Kopsavilkums VR izrāde “Īsumā par Visumu” četrās epizodēs demonstrē vienkāršus zinātniskos faktus un konceptus. Izmantojos 3D tehnoloģiju teatrālā izrāde ir papildināta ar kompjūtergrafiku un interaktīvām spēlēm. Zinātniski fakti tiek pasniegti tēlainā, fantastiskā piedzīvojumu formā. Izrāde attīstīs skolēnu zinātkāri par apkārtējo pasauli, piedāvājot vienkārši saprotamas analoģijas un iespaidīgas 3D vizualizācijas. Līdzīgi kā cirkus un gadatirgu izklaidēs, kas bija populāras 20.gs sākumā, skatītājs tiek ievests teltī vai mazā teātra zālē, kur sākās izrāde. Katru no četrām epizodēm vada cits ekstravagants personāžs- spēkavīrs, akrobāts, biologs un mērkaķis. Šī pasaule, uz pirmo acu skatienu, liekas ļoti tālu no modernās zinātnes telpas, bet šīs teatrālais uzstādījums tiks papildināts ar modernāko VR tehnoloģiju un 3D projekciju. Lai gan produkts ir pilnīgi digitāls, estētiski atmosfēra līdzināsies analogām demonstrācijām kādas būtu iespējamas zinātniskā laboratorijā. Katrai no epizodēm būs atšķirīga un atbilstoša skatuves scenogrāfija, rekvizīti, kostīmi, skaņa un speciālie efekti. Izrādes skatuve tiks būvētā pielāgojot to 3D ieraksta vajadzībām. Katra epizode tiks ierakstītā kā nepārtraukta 15-20 min gara pieredze un pēcapstrāde papildināta ar 3D kompjūtergrafiku. Katrai no epizodēm būs arī interaktīvā spēlēs daļa, kas dos iespēju skatītājam pašam kustināt un pētīt demonstrētos modeļus. Izrādes vadītājs sniegs instrukciju kā ar šiem modeļiem darboties 3D vidē izmantojot kontrolierus. Epizodes 1. ZEME UN VISUMS Šis 15-20 minūšu performances tēma ir lielie skaitļi un attālumi Visumā, Saules – Mēness - Zemes izmēru un attālumu attiecība un gravitācija. Izmantojot Smilšu graudiņu analoģiju tiek koncenptualizēti lielie skaitļi un attālumi Visumā. Uz liela, ar elastīgu audumu apvilkta galda ar ilgi rotējošu objektu palīdzību tiek demonstrēts gravitācijas koncepts. Skatītājs sēž pie liela (3m D) apaļa galda, kas apvilkts ar elastīgu audumu. Galds atrodas uz apaļas platformas (6 m D), kas karājas gaisā - uz visām pusēm redzamas reālistiskas debesis, kas pakāpeniski satumst. Šīs daļas Varonis – ceļojošs ielu akrobāts un muzikants brauc uz elektriska vienriteņa pa šauro joslu apkārt galdam. Viņš/viņa vēršas tieši pie skatītāja un demonstrē analoģijas un zinātniskos faktus it kā tas būtu ielu cirkus mākslinieka priekšnesums. Varonis meistarīgi balansē uz vienriteņa “bezdibeņa malā”, rāda iluzionista trikus un dzied dziesmu ukuleles pavadījumā. Starp uzstāšanās posmiem Skatītājs iepazīst varoni tuvāk – viņš vai viņa ir ceļojošs mākslinieks, kas smagi strādājot pelna savu iztiku bezgalīgi lielā Visumā. Platforma un galds tiek uzbūvēti kā pilna izmēra dekorācija. Filmēšana notiek uz zilā ekrāna fona, pēcapstrādē reālajai telpai tiek pievienots 360 grādu debesjums, kas var kalpot arī par demonstrācijas ekrānu. Spandex gravitācijas demonstrācija tiek filmēta “dzīvajā”, pa īstam. Segmenta interaktīvajā daļā tiek pielietoti 3D dator efekti , kas ļauj skatītājam pēc performances noskatīšanās interaktīvi atsvaidzināt atmiņā apskatītās tēmas un demonstrējumus. 2. ENERĢIJA Šis izrādes segments ir veltīts enerģijas jēdzienam – no kalorijām ēdienā līdz kodolenerģijai. Runa ir arī par enerģiju civilizācijas griezumā - no uguns pieradināšanas līdz tvaika un iekšdedzes dzinējiem un tālāk. Tā ir klātienes lekcija-performance, ar praktisku demonstrējumu virkni. Skatītājs atrodas koka šķūnī, kurā ir iekārtota mehāniskā darbnīca ar svara bumbām, motoriem, spararatu, ķīmiskiem reaģentiem un citām enerģijas demonstrēšanas ierīcēm. Stāsta varonis – Spēkavīrs-mehāniķis ierodas uz paštaisītu motorizēta braucamrīka un ir gatavs padižoties ar paša spēku un svaru, vienlaikus stāstot par enerģijas jēdzienu un vizualizējot stāstīto ar spēka vingrojumiem pārtikas produktiem un rūcošiem dzinējiem. Šķūnis-Darbnīca tiek būvēta kā dekorācija, visi motori un demonstrējumi tiek darbināti pa īstam. Ar VR tiek rakstīta “dzīvā” performance pilnā garumā. Ar CGI palīdzību tiek izveidota segmenta interaktīvā daļa, kas seko performancei, kā arī fons, kas redzams aiz darbnīcas atvērtajām durvīm. 3. MAZĀKĀS DZĪVĪBAS FORMAS Segmenta tēma - baktērijas un vismazākie dzīvnieki ūdenī - infuzorijas, virpotāji, artēmijas un gauskāji. Šīs dzīvības formas var uzskatāmi parādīt, ar lāzera staru spīdinot cauri ūdens pilienam. Piliena virsmas lēca ģenerē dzīvu projekciju uz ekrāna, kur reālā laikā ir redzamas kustīgas un nekustīgas mazās dzīvības formas daudzkārtīgā palielinājumā. Otra segmenta tēma ir Dzīvības Gada Kalendārs Zemes vēsturē – kur baktērijas parādās marta sākumā, artēmijas decembra beigās un mēs – gada pēdējās sekundēs. Performancē arī tiek runāts par faktu, ka mūsu ķermeņos dzīvo tūkstošiem citu dzīvu organismu, kas arī tiek uzskatāmi nodemonstrēts ar lāzer projekciju. Darbības vieta ir koloniālā laikmeta dabas pētnieka telts, kas atrodas Āfrikas Savannā. Darbība notiek vēlā vakarā lukturu un perolejas lampu gaismā. Stāsta varonis ir 19 gs. dabas pētnieks – mikrobu mednieks. Performance ir kaut kas starp lekciju un mednieku stāstiem, kur Varonis apraksta dažādus eksotiskus dzīvniekus un Skatītāja acu priekšā noķer tos dažādos ūdens pilienos. Naturālista telts ar demonstrācijas galdu un lāzer projekcijām tiek būvēta kā atsevišķa dekorācija. Performance tiek filmēta dzīvajā pilnā garumā. Ar digitālo efektu (CGI) palīdzību tiek ģenerēta aiz telts durvīm redzamā telpa un segmenta interaktīvā dala, kur Skatītājs var vēlreiz apskatīt dažādos mikro dzīvniekus. 4. SENĀKIE SENČI Šī segmenta tēma ir cilvēka senākie senči. Segments sastāv no trim īsiem stāstiem par cilvēka senčiem dažādās attīstības stadijās 300 000 gadu, 100 000 gadu un 50 000 gadu senā pagātnē. Par katru no personāžiem tiek izstāstīts viens īss viņa dzīves notikums. Kopumā trīs daļas raksturo secīgas cilvēka apziņas attīstības stadijas. Izrāde tiek veidota ļoti augstas kvalitātes slaidšova formātā, ko pavada mūzika un aktiera balss ieraksts. Vissenākais stāsts ir par kādu būtni no perioda, kad mūsu senči vēl nakšņoja kokos, un dienas pavadīja ezermalā ēdot niedru saknes un cenšoties izvairīties no mūsdienās jau izmirušiem eksotiskiem plēsoņām. Otrs personāžs nāk no vēlāka posma – laika, kad cilvēka senči sāka lietot primitīvu valodu un ar to radikāli uzlaboja savas izdzīvošanas izredzes. Trešais stāsts ir par kādu Neandertāliešu vīrieti, kas dzīvo alā kopā ar savu ģimeni, lieto uguni, apģērbu un darbarīkus. Atgriežoties no veiksmīgām medībām, viņš atklāj, ka viņam ir nolaupīta sieva. Izrādās, to ir izdarījuši citādie cilvēki – Atnācēji – homo sapiens pārstāvji, kas salīdzinoši nesen ir ieradušies neandertāliešu areālā. Sekojot pēdām Neandertālietis nonāk alā, kur pirmo reizi ierauga Atnācēju (mūsu senču) veidotos alu zīmējumus. Darbības vieta ir neliels 20gs sākuma kinoteātris – 30 sēdvietas. Stāsta Varonis ir mīma atveidots Cilvēks-pērtiķis – tipisks vodeviļas izrāžu personāžs. Varonis nerunā, bet pilda kinozāles uzrauga funkciju – pārbauda biļetes, piedāvā uzkodas un arī skatās kinofilmu. Uz ekrāna ir redzami a mūsdienu datortehnoloģijām radīti seno cilvēku portreti un eksotisko dzīvnieku attēli. Īpaša nozīme šeit ir skaņas celiņam, kas papildinās stāstījumu ar reālistisku ambienci un noslēpumainu atmosfēru
Īstenošanas vieta Visa Latvija
Dalies ar šo rakstu
Share with instagram
Share with facebook
Share with whatsapp
Send e-mail
Copy to clipboard

Piesakies jaunumiem

Saņem paziņojumus par jaunākajiem konkursiem, ziņām un pasākumiem programmās, kuras svarīgas tieši Tev!

Ziņo par pārkāpumiem

Ieviešanā sekojam labas pārvaldības principiem un ieviešanas porcess ir atklāts, caurspīdīgs un izsekojams. Ja tev ir aizdomas par pārkāpumu - ziņo!